Förra året startade vi ett projekt som syftade till att börja mäta allt i vår verksamhet, allt från drivkrafter hos våra följare till beteendet hos våra kunder. Syftet med vår datafabrik är att kunna utforma bättre tjänster, content och erbjudande både till betalande kunder, partners och allmänhet. Vi kallar det State of running och här är några av våra aktuella siffror.
Antal aktiva användare i vår coachtjänst: 654
Antal företagkunder: 89
Antal som tränar inför Göteborgsvarvet: 212
Loginrate per vecka i tjänsten hos våra användare: 86%
Beskrivning av löpning & livets målgrupp:
Vårt community består av en härlig blandning människor från hela Sverige:
- Könsfördelning: 58% kvinnor, 42% män
- Åldersgrupper: Främst 25-54 år, med tyngdpunkt på 35-44 år (39%)
- Geografi: Representation från över 100 städer, med huvudkluster i Stockholm (31%), Göteborg (20%) och Skåne (20%)
Intressant nog ser vi olika mönster på olika plattformar - medan Instagram och vår coachtjänst har fler kvinnor, är YouTube-kanalen en plats där männen är i majoritet (79%).
UTFORSKAREN (30% av våra medlemmar)
Utforskaren är i början av sin löparresa:
- Testar sig fram med 3-månaders prenumerationer
- Aktiv i vår Facebook-grupp och via coach-chatten med många frågor
- Följer ofta podden innan beslutet att ta steget till coachning
- Söker trygghet och struktur för att komma igång på rätt sätt
- Efterfrågar extra support och bekräftelse på sin resa
UTVECKLAREN (40% av våra medlemmar)
Utvecklaren har hittat glädjen i löpningen och vill fortsätta växa:
- Väljer oftast 6-månaders prenumerationer för kontinuitet
- Fokuserar på långsiktig förbättring snarare än snabba resultat
- Bra på att balansera löpningen med livets övriga delar
- Tränar ofta mot specifika lopp eller mål
- Använder appen aktivt som en del av vardagen
- Stannar längre med oss (vi är så glada för det!)